Redaktionen testar – En öl med optimal balans mellan pris och smak

Öl, från fornsvenskans öl – öl, dryckeslag eller gästabud – härstammar från den fornnordiska mytologins begrepp för människornas dryck, alu1. Det är troligtvis bland de tidigaste alkoholdryckerna förtärd av människan [1] och den fortsätter förtäras än i dag [2].

Allmänt känt är att studenter ofta söker sig till de billigare varorna i matbutiken. Bland alkoholdrycker råkar “gudarnas” nektar falla inom denna kategori [3], vilket gör drycken till ett attraktivt alternativ som social dryck. Utbudet av öl är stort i matbutikerna i dag [4-5]. Detta leder till frågan: Vilken är bäst?

Vi utnyttjar artificiell intelligens med hundratals liter av träningsöl [6] för att ta reda på vilken som är den mest prisvärda ölen i matbutikerna. De artificiellt intelligenta personerna fick blint smaka på 11 olika ölsorter som kostade 1,10-1,50€ och sedan gissa vad den kostade. Genom att jämföra det gissade priset med det riktiga kunde vi sedan bestämma hur prisvärd ölen är.

I figur 1 till 5 ser vi de individuella resultaten från experimentet.

Figur 1: Emils resultat.
Figur 2: Nisses resultat.
Figur 3: Oskars resultat.
Figur 4: Henriks resultat.
Figur 5: Hugos resultat.

Vi ser att de flesta är villiga att betala mera för ölen när tiden ökar. Detta ställer frågan: Har dessa personer blivit påverkade och därmed bryr sig mindre vad ölen kostar? Alla studenter vet att en lätt salongsberusning gör en person mera generös. Enda undantaget är Henrik. En möjlighet är att Henrik var påverkad från början och blir mindre snål på öl när kvällen blir senare.

I figur 6 bekräftas den allmänna trenden, vilken är motsatt till hur det verkliga priset utvecklas. Här ser vi också tydliga skillnader i de riktiga priserna jämfört med vad ölen borde kosta. Det är uppenbart att Sandels och Karhu presetrar under all förväntan. Den bäst presterande ölen är helt klart Pirkka blå, tätt följd av Nobelaner. Även Rainbow lager, Olut olut, K-menu lager och Perlenbacher har en positiv koefficient.

Figur 6: Ölarnas förväntade pris jämfört med de verkliga priserna.

Om vi analyserar Figur 7 kan vi dra mera slutsatser. Det första vi noterar är att Hugo verkar vara en snål j***l. Å andra sidan bör vi ta i beaktande att ännu hösten 2017 kostade ölen endast 1,00€ på Klubben och vissa kan ännu leva kvar i dessa utopier. Förutom denna avvikelse är resultaten relativt konsistenta och folk är villiga att betala i medeltal ca 1,23€ för en öl.

Figur 7: Medelvärdet av vad deltagarna vill betala för öl.

I Tabell 1 ser vi de individuella medelfelen. Den artificiella intelligensen ger relativt bra resultat men mera träningsöl behöver inmundigas på nästa evenemang. Vi kan notera att även om Hugo verkade snål jämfört med andra så är resultaten närmast de riktiga värdena.

Tabell 1: Medelfelet i € för de artificiellt intelligenta personerna.

Vi har visat att vi är villiga att betala mest för Pirkka blå. Vi ser närmare i Figur 6 att denna öl ger klart bästa balans mellan pris och smak. En stor besvikelse var Sandels. Det är allmänt känt att vi i Finland avnjuter ölen i kopiösa mängder och därmed hade vi höga förväntningar på den.

Andra prisvärda ölar som kräver ett nämnande var Olut olut och Rainbow lager. Det underliggande problemet med dem är att fastän det förväntade priset var högre än det verkliga priset, så var det inte högt. De lyckas presetera över sin nivå men ribban ligger så lågt att den är enkel att bara kliva över.

Nobelaner är den andra ölen förutom Pirkka blå som presterade ypperligt. Det förväntade priset var bland de högsta och det verkliga priset betydligt lägre än det förväntade. Den är en värdig tvåa i vårt experiment.

Det är tydligt att mera forskning inom området skulle behövas i framtiden. Ett exempel är att ett nytt experiment borde utföras med ombytt ordning på ölarna. På detta sätt kunde vi eliminera berusnings-generositetseffekten. Utöver detta borde en kontrollgrupp med olika alkoholtolerans och grundberusning tas i beaktande. I den här studien tog vi inte i beaktande om folk hade kommit rakt från en fredagsdryck i Kafferummet och därmed påverkat resultaten. Det bör också nämnas att priser kan variera från butik till butik. Experimentet gav ändå revolutionerande resultat och kan fungera som en karta för vilsna studenter som söker sig till de mest prisvärda ölarna i butikernas djungel av drycker.

1Gudarnas dryck kallades bior

Referenser

[1] The Barbarians Beverage. Max Nelson

[2] https://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_hinnat.html

[3] https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/valmisteverotus/alkoholijuomavero/alkoholi-ja-alkoholijuomaverotaulukko/ 5.2.2023

[4] https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?queryString=olut 5.2.2023

[5] https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku?haku=olut 5.2.2023

[6] O. Brenner, H. Stubb, E. Amnell, H. Åström, R. Nilsson, Spektraklet, (2023)

-Hugo & Emil

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *